Kollegor runt ett författarskap

Kollegor runt ett författarskap

En bok skriver inte sig själv och du är inte ensam som författare utan har många människor som hjälper och stöttar dig efter vägen. Jag vill nu lyfta några av alla de fantastiska människor som hjälper mig med sin kunskap och kompetens. Jag skulle inte klara mig utan dem. 

Intervju med Sofia Wallin 





Namn: Sofia Wallin

Yrke: Lektör, redaktör, förläggare på Hoi Publishing


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?

Bokälskare, nördig, lojal, kreativ, praktisk


Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

Min drivkraft när det gäller mitt arbete som lektör och redaktör är främst min passion för att utveckla manus och lyfta dem, att hjälpa författaren att se sin text med nya ögon.

Som förläggare är det att vara ett stöd för författaren under produktionen av boken så att det blir den bok författaren förväntar sig att det ska bli, eller gärna ännu bättre. Att se en bok gå från manus till färdig bok är lika tillfredsställande varje gång, speciellt när man står där med boken i handen sedan och bläddrar igenom den.


Vad är kreativitet för dig?

Kreativitet innebär framför allt för mig att man ser saker på ett nytt sätt, eller framställer/presenterar dem på ett oväntat sätt. Det handlar mycket om att tänka utanför boxen.


Hur går du tillväga när du arbetar med ett manus?

Det beror mycket på vilken roll jag har. Som lektör läser jag igenom hela manuset och lyfter fram saker som funkar bra och mindre bra.

Som redaktör går jag djupare i min läsning och går in i texten och ger förslag på ändringar, både vad gäller språk och handling. Jag gör även flera läsningar, minst två, ibland tre, av manuset.

När jag är förläggare handlar det mycket om att vara projektledare, att se till att manuset hamnar i rätt händer för redigering, korrektur, omslag, sättning etc. hos våra duktiga och professionella medarbetare.


Tips och tankar vad en författare ska tänka på när de skriver?

Kill your darlings. Det finns alltid favorituttryck/ord/formuleringar som smyger sig in i manuset mer än vad man tror. När du har skrivit klart ditt manus, låt texten vila ett tag innan du sätter dig och läser om det, då kommer du upptäcka saker som du tidigare var blind för. Låt även någon annan läsa ditt manus, gärna en professionell lektör, som kan hjälpa dig att ta manuset till nästa nivå.


Ditt favoritcitat?

Att skriva är mänskligt, att redigera är gudomligt. – Stephen King


Intervju med Annicka


Namn: Annicka

Yrke: Undersköterska, Ledsagare och Råmanusläsare.

Hemsida: bokannicka (på Instagram) 


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?

 Ambitiös, organiserad, snäll, lösningsorienterad och envis.


Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

 Inom vård & omsorg: Om jag jag skulle behöva hjälp vill jag att någon finns där för mig.

Därför är det självklart för mig att finnas här för andra nu.

Som råmanusläsare: Det finns så många duktiga oupptäckta människor, att få ta del av deras manus

och sedan läsa på sociala medier att det jag läst och tyckt till om blev en bok eller ljudbok är en jättehäftig känsla.

Jag blir så glad för deras skull.


Vad är kreativitet för dig? 

 När hjärta och hjärna samarbetar och det blir bra. Man kan vara kreativ i många situationer, både på arbetet och på fritiden.


Hur går du tillväga när du arbetar med ett manus? ( i och med att du också är testläsare:) 

Jag har en del punkter att förhålla mig till som Modernista (förlaget jag läser för) vill ha med i sitt utlåtande.

Om det medföljer någon presentation om manuset, läser jag det sist för att kunna vara så neutral som möjligt.

Alla manus skall ha samma förutsättningar tycker jag.


Hur tar du dig an en bok när du ska recensera den? 

Olikt dem flesta tror jag. Jag beskriver oftast bara hur jag upplever boken rent känslomässigt och så kortfattat som möjligt.

Tar ett foto på baksidan så får den som vill läsa vad den handlar om, tycker personligen att det bara blir en lång utfyllnad

att skriva av vad som redan står på bokens baksida. Ibland måste jag ha ett tag och fundera på vad jag läst eller lyssnat på,

medan andra gånger exploderar känslorna och upplevelsen och jag delar med mig på en gång.  


Tips och tankar vad en författare ska tänka på när de skriver? 

Upprepningar: Ibland när jag läser/lyssnar känns det som om boken skrivits för människor med extremt kort närminne eller för att fylla ut meningar.

Undvik upprepningar - Less is more.

Ha inte namn som är för lika eller börjar på samma bokstav (om det är många karaktärer i boken),

det tar dubbelt så lång tid att komma in i berättelsen om Johan, Jocke, Jonas, John, Alma, Anna, Sanna och Hanna är med i berättelsen. 


Ditt favoritcitat? 

Jag har 2 varav det ena har jag tatuerat på mitt ben för det beskriver mig som den boknörd jag är:

Asking me if i like reading, is like asking me if i like breathing.

Det andra citatet passar mig som älskar champagne:

I only drink champagne on two occasions, when i´m in love and when i´m not - Coco Chanel.



Intervju med Mia Fallby


Företagsnamn: m-Dsign

Hemsida: www.m-dsign.com


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?
kreativ, positiv, pålitlig, noggrann och effektiv
Jag vet, att vara BÅDE noggrann OCH effektiv är en ovanlig kombination, men det stämmer in på mig. ;-)

Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?
Min största drivkraft är att jag ÄLSKAR det jag gör. Grafisk formgivning är en passion, så förmånen att kunna ha det som yrke är

inget annat än ren LYCKA.

Vad är kreativitet för dig?
Jag ser ord i bilder. När till exempel en författare berättar om handlingen till sin bok växer idéer till olika omslagsmotiv fram på näthinnan,

jag ser detaljerade kompositioner både vad det gäller bilder, färger, typsnitt och känsla.

Utöver det är kreativitet för mig förmågan att spinna vidare på något, att hitta nya vinklingar och uttryck som väcker intresse hos målgruppen

och att våga tänja på 'gränserna'.

Hur går du tillväga när du ska göra ett omslag till en bok?
Förlaget eller författaren (när det är en egenutgivare) tillhandahåller en synopsis tillsammans med en redogörelse för eventuella önskemål.

Jag får information om fullständig titel, författarnamn, om det ska finnas en logotyp på bokens framsida och bokens format.

Med andra ord alla ”pusselbitar” bokens framsida ska innehålla. Utifrån det återkopplar jag med 3–4 skisser där det oftast landar i en favorit.

Efter det arbetar jag vidare med den vinnande skissen och färdigställer den för tryck.

Den biten omfattar bland annat eventuella bildköp och avancerad bildmanipulering.

Färdigställandet av det kompletta omslaget, det vill säga bokens rygg, baksida och eventuella flikar, kommer oftast senare.

I första etappen är det fokus på bokens framsida eftersom den behövs för införsäljningen.

Tips till författare för att du ska kunna hjälpa dem med bra marknadsföring?
Jag är inte involverad i den övergripande marknadsföringen på samma sätt som ett exempelvis ett förlag,

utan mitt fokus är den grafiska formgivningen av bokomslaget och ibland även sättningen av inlagan.

Dock så hjälper jag ofta till med bildfiler för marknadsföring i sociala media — så kallade 3D-böcker till facebook, instagram och liknande —

och så gör jag tryckoriginal till exempelvis rollups, vepor, affischer och annonser.

Ditt favoritcitat?
Ärligt talat så har jag inget favoritcitat, men det finns många bra!

Exempelvis: ”What consumes your mind, controls your life.”

Jag tror helt enkelt att positivt tänkande är bra för själen.



Intervju med Erica Eklund

 


Namn: Erica Eklund

www.ericaeklund.se


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?

modig, matglad, snäll, boktokig, varm

 


Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?
Min drivkraft som lektör, redaktör och författarcoach är att se mina kunder och deras texter utvecklas.

När någon som kanske inte trott på sin förmåga lyckas med sin text, det är så häftigt!


Vad är kreativitet för dig?
För mig handlar kreativitet om att våga. Att våga testa, våga misslyckas och framför allt att våga även då det skrämmer.

Det är så lätt att sätta stopp för sin egen kreativitet genom att tänka för mycket. Vad ska andra tycka?

Släpp på tankarna och våga prova! Det är därför jag döpt min skrivmedlemstjänst till just VÅGA skriva. 

 

 Hur går du tillväga när du arbetar med ett marknadsföring?


Hur går du tillväga när du tar dig an ett manus och redaktörläser det? 
Om det finns ett tidigare lektörsutlåtande så läser jag det för att se vilka delar som författaren arbetat extra med.

Det ger mig en möjlighet att hålla extra utkik efter just de delarna. Sedan läser jag texten tre gånger.

Första gången fokuserar jag på helheten, på storyn och karaktärerna. Är det några delar som behöver tightas till ytterligare?

Hur fungerar inledningen och avslutningen? Mellan mina läsningar arbetar författaren med mina ändringar och kommentarer.

Under den andra läsningen kopplar jag på ”spåra ändringar” och går in i minsta mening för att slipa på formuleringarna.

Så under en redaktörläsning jobbar jag både med de stora delarna och de minsta detaljerna.

När författaren och jag är överens om att vi är färdiga är det dags för korrekturläsning. 

 


Tips till författare för att du ska kunna hjälpa dem med bra marknadsföring?

Jag tror på att våga synas redan långt innan boken är färdig. Skapa ett nätverk i sociala medier och dela med dig av din skrivprocess.

Låt dina följare lära känna dig och ditt manus. Dela med dig av en karaktär, skapa en nyfikenhet för din story.

Släpp alla tankar på att inte vilja synas – du kommer att behöva synas om du ska sälja din bok.

Värm upp dina läsare så att de är redo att köpa din bok redan innan den gått i tryck! 

 


Ditt favoritcitat?

If I waited for perfection, I would never write a word. – Margaret Atwood



Intervju med Maria Fallström


Namn:  Maria Fallström

Yrke: Tryck- och distribution specialist, författare och testläsare av manus.

Hemsida:  https://mariafallstrom.se/

Egna böcker: Fallet Miranda (2019), Kvinnan i förrådet (2020), Den  oönskade flickan (2021),

Solkräm, grillspett och en grekisk gud (2021), En mörk plats (2022).

 


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?
Nyfiken, tålmodig, driven, ärlig och snäll.


Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

Beträffande arbetet som tryck- och distributionsspecialist på ett tidningsförlag, så älskar jag det krav på ordning och reda,

deadlines och tidplaner som det kommer med. Det bor definitivt en liten ordningstant i mitt privata jag, som får utlopp för allt sådant i den rollen.

Jag är en gammal själ. Mitt andra jobb som författare och som testläsare av manus kräver också deadlines och disciplin av leverans,

men arbetet i sig är mycket mer kreativt, fantasieggande och inspirerande.

Alla dessa yrkesroller kompletterar varandra och ger mig den drivkraft jag behöver.


Vad är kreativitet för dig?

Kreativitet är något som bär frukt. Oavsett om man bygger en cykel av glasspinnar eller skriver en hel bok kring en pytteliten idé man fått,

så blir det något av det. Om du vill. För ordet i sig är bara ett ord, men bestämmer du dig för att låta kreativiteten få utlopp i dig,

kan du skapa hur coola saker som helst. 


Hur går du tillväga när du arbetar med ett manus?

Först och främst testläser jag enbart deckare och feelgoodmanus. Manus ur genre som fantasy, skräck, barnböcker och så vidare

är inte min typ av böcker, och jag skulle därför inte kunna göra ett bra jobb som testläsare.

Sedan kontrollerar jag Inte det språkliga, det finns det andra som gör betydligt bättre än mig. 

   De manus jag går igenom, läser jag i ett tidigt utkast. Då vill man mest veta hur jag upplever manuset.

Jag läser och antecknar hur jag känner, funderar efter vägen. Vad som är bra, när det är spännande, hög igenkänning,

roligt eller om det är något jag inte förstår. Som författare själv tycker jag just den typen av testläsning av ett manus är mest givande.

För i slutändan är ju mötet mellan manuset och läsaren/lyssnaren det som ger storyn liv.

Och, du vill ju att storyn ska upplevas som du som författare tänkt det.


Tips och tankar vad en författare ska tänka på när de skriver?

Var noga med händelseförloppet. Ett ologiskt händelseförlopp gör att manuset faller helt oavsett hur väl formulerat det är skrivet.

Jag hör också ofta ”show, not tell”, men jag vill gärna slå ett slag för mixen.

För att driva ett manus framåt och att hålla koll på just händelseförloppet, kan det med fördel (tycker jag)

berättas vad som sker mellan scener som gestaltas.

 
Ditt favoritcitat?

Det finns ett citat jag hörde för över tjugofem år sedan, när jag arbetade som reseledare:

”Det är bara att bryta ihop, och komma igen.” Älskar det för att det handlar om lite jävlar anamma.